TREATS FROM HEAVEN

31 juli 2014

Om du inte har hakat på nya trenden och smakat på bliss balls är det på tiden du gör det!
Dom här goda raw bollarna är fullproppade med nyttigheter och är perfekta 
till eftermiddagskaffet eller som ett mellanmål. 
Idag delar jag med mig av tre olika varianter som jag själv har tagit fram.

Chokladbollar med en twist av lakrits: Mixa 2 dl cashewnötter och 1/2 dl havregryn 
i en mixer. Blanda sedan ihop mjölet tillsammans med 8 st urkärnade dadlar. 
Tillsätt 1 msk kokosolja, 2 msk cacao, 
2 tsk lakritspulver (mer eller mindre beroende på hur mycket lakritssmak du vill ha)
och en liten nypa havssalt. Blanda ihop allt och forma till bollar som sedan rullas i cacao.

Mandel och sesambollar: Mixa 2 dl mandlar och 1/2 dl havregryn i en mixer. 
Blanda sedan ihopmjölet med 8 stycken urkärnade dadlar. Tillsätt 1 msk kokosolja 
och1 tsk vaniljpulver. Blanda
ihop allt och forma till bollar som sedan rullas i sesamfrön. 

Kokosbollar: Mixa 2 dl cashewnötter och 1/2 dl havregryn i en mixer. Blanda ihop mjölet
med 8 st urkärnade dadlar. Tillsätt 1 msk kokosolja, 1 msk cacao, några doppar
stevia smaksatt med kokos (finns här). Blanda ihop allt och forma till bollar 
som sedan rullas i kokos. 

Antalet dadlar kan variera beroende på hur stora man använder. Och havregrynen
kan man välja bort ifall man inte vill ha i det. Då smakar dom ännu bättre.
Personligen gillar jag havregryn då det tillför massvis av fibrer och
mineraler. Dom står sig fint i kylen flera dagar och passar väldigt
bra att ha med till stranden. 

2 kommentarer:

  1. Jag älskar verkligen raw chokladbollar! Jag brukar ha en espresso i mina :) Blir jätte gott!

    Har massa lakritspulver hemma, ska variera mig från kaffet och prova med det också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad gott det lät med espresso i. Det ska jag testa imorgon när jag gör nya. För dom går åt i rykande fart, hehe :)

      Radera